Czy zastanawialiśmy się, jak wyglądała komunikacja i reklama, zanim powstał Internet? Oczywiście, najpopularniejsze w dziejach przedinternetowych były: radio, prasa oraz telewizja, jednak co uważniejsi obserwatorzy pamiętają gabloty wiszące. Znaleźć je można było dosłownie wszędzie – od parków i miejsc rekreacji przez organy administracji państwowej, aż po spółdzielnie mieszkaniowe czy lokatorskie. Statyczna reklama sprawiała, że zainteresowane osoby mogły na moment przystanąć, pozyskać nieco więcej informacji, zdobyć dane kontaktowe lub po prostu zainteresować się danym produktem, a wszystko to całkiem tanim kosztem. Jedynymi opłatami były koszty druku związane z wytworzeniem plakatu reklamowego oraz abonament za umieszczenie reklamy “pod szybką”.
Krótka historia reklamy wystawienniczej
Gabloty wiszące swoją popularność zyskały już w latach 80-tych, a niespełna dekadę później zaczęły wpisywać się na stałe w miejskie krajobrazy. Ich najczęstszym zastosowaniem było przekazywanie informacji, obwieszczeń lub komunikatów. Wiaty przystanków autobusowych wyposażane były (i nadal są) w gabloty informacyjne, gdzie wiszą rozkłady jazdy, a urzędy miasta po dziś dzień umieszczają ogłoszenia za szklaną szybką. Dziś jednak gabloty ogłoszeniowe coraz częściej służą w celach marketingowych, pomagając dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. “Druga młodość” tego swoistego medium sprawia, że reklamodawcy bardzo chętnie wyszukują miejsc powiązanych branżowo (np. siłownie – sklepy z odżywkami dla sportowców) i tam się ogłaszają.
Zalety korzystania z gablot reklamowych
Gabloty ogłoszeniowe są wysoce ergonomicznym rozwiązaniem ze względu na możliwość swobodnego doboru lokalizacji co do ustawienia takiej reklamy. Niekwestionowanymi zaletami są również stosunkowo niskie koszty zakupu, duża możliwość personalizacji witryny oraz uniwersalnym wyglądem. Wkomponowanie gabloty informacyjnej w przestrzeń miejską nie będzie stanowić większego wyzwania, gdyż obecni producenci coraz częściej stawiają na nowoczesny design, estetyczny wygląd i neutralność w odbiorze przy zachowaniu pełni walorów użytkowych. Najtańsze gabloty znajdziemy obecnie za mniej niż 200 złotych brutto, jednak są to gabloty przeznaczone do domowego i wewnętrznego użytku. Te dostrzegalne w przestrzeni miejskiej stanowią koszt około 1000 złotych brutto przy podstawowej wersji konfiguracyjnej.
Reklama wystawiennicza i jej niesłabnąca popularność
Kto w obecnych czasach sięga po gablotę, kiedy społeczeństwo w znakomitej większości ma dostęp do internetu? Jak się okazuje, zaskakująca większość biznesmenów – od lokalnych mikroprzedsiębiorców przez potężne korporacje i globalne marki. Cytując opis jednego z producentów gablot “Jeszcze do niedawna współpracowaliśmy wyłącznie z sektorem publicznym i B2B. Dziś jednak stoimy otworem wobec klientów detalicznych, co sprawia, że każdy może zamówić swoją własną gablotę.”. Chociaż niełatwo jest jednoznacznie i miarodajnie wskazać, jak duży wpływ na pozyskanie klientów ma gablota wisząca, to i tak wciąż jest to bardzo ważne narzędzie w kwestiach marketingu i docierania do odbiorcy.
Najnowsze komentarze